27lut2017

Dieta wegetariańska dla sportowca

Dieta wegetariańska to dieta, w której eliminujemy z naszego jadłospisu wszystkie produkty mięsne, ryby, owoce morza, a także produkty wytwarzane ze zwierzęcych surowców, na przykład żelatynę i wszelkiego rodzaju tłuszcze zwierzęce. Skrajne wersje diety wegetariańskiej postulują eliminacje wszystkich produktów odzwierzęcych, czyli przede wszystkim nabiału i jaj. Jest to z całą pewnością kontrowersyjne podejście do sposobu żywienia, ale praktyka pokazuje, że może ono także mieć swoje zalety. Równocześnie podnosi się też, że taka dieta wegetariańska może być nieodpowiednia dla sportowców, ponieważ nie będzie dostarczała odpowiedniej ilości składników odżywczych osobom żyjącym intensywnie.

Wydolność przy diecie wegetariańskiej

Cały czas sprawa nie jest jeszcze ostatecznie zamknięta, ale wydaje się, że skutecznie dowiedziono, iż produkty zwierzęce nie są elementem koniecznym w diecie sportowca. Wielu sportowców już dawno zdecydowało się na dietę wegetariańską i nie zauważono u nich żadnych problemów w zakresie siły fizycznej czy prawidłowej wydolności organizmu, także podczas wysiłku sportowego. Trzeba jednak zaznaczyć, że w grupie badanych sportowców cechującej się różnym czasem korzystania z diety wegetariańskiej, nie zauważono ani żadnych specjalnych strat, ani dających się ująć w twardych liczbach korzyści ze zmiany diety. białko​Ważne jest jednak, by odpowiednio wybierać składniki diety, bilansować ją i urozmaicać o właściwie dobrane zdrowe produkty. Dieta wegetariańska, jeśli tyko zostanie odpowiednio dobrana, będzie czynnikiem neutralnym dla sportowca.

Białko

Najważniejszą kwestią dla sportowca w diecie wegetariańskiej powinno być białko. Dieta powinna być tak dobrana, by nie potrzebna była dodatkowa suplementacja. Problem wynika z tego, że zapotrzebowanie na białko osoby wykonującej trening oporowy (siłowy) jest ponad dwa razy większa od zapotrzebowania osoby poza treningiem. Wiele osób rezygnuje z diety wegetariańskiej bojąc się, że nie dostarczy ona wystarczającej ilości białka do wzrostu tkanki mięśniowej, ale nie jest to prawda. W diecie wegetariańskiej problemem znacznie częściej bywa ograniczona podaż kalorii.

Osoba trenująca powinna dokładnie sprawdzać, jakie aminokwasy znajdują się w spożywanych przez nią produktach spożywczych, by się one odpowiednio uzupełniały. Rzadko się bowiem zdarza, by jakakolwiek roślina była bogata w więcej niż jeden aminokwas, a ludzki organizm potrzebuje ich całej gamy, która jest szeroko dostępna właśnie w produktach zwierzęcych.

Zobacz także

Negatywne skutki diety proteinowej

Diety proteinowe są bardzo popularne ze względu na dobre efekty, jakie zapewniają osobom je wybierającym. Najbardziej znana jest metoda Dukana, ale diet tego typu jest wiele. Na początku w...