14lut2017

Zdrowe warzywa i owoce? Tylko świeże

Świeże warzywa i owoce powinny być nieodłączną częścią naszej codziennej diety, ponieważ są one wielką bombą zdrowotną. Zwłaszcza po zimie, kiedy wreszcie pojawia się trochę ciepła, powinniśmy na nie bardzo mocno stawiać. Dlaczego są dla naszego organizmu aż tak bardzo istotne?

Powodów tego jest bardzo wiele. Możemy z nich wymienić kilka:

- niska kaloryczność;

- wysoka wartość odżywcza;

- łatwostrawność i bogactwo błonnika;

- dużo cukrów prostych;

- dużo witamin i minerałów;

- niewielka ilość zanieczyszczeń i substancji mniej korzystnych.

Jeśli chcemy mieć absolutną pewność, że spożywane przez nas warzywa i owoce są zdrowe, najlepiej jest je uprawiać we własnym ogrodzie, a jeśli nie mamy takiej możliwości, trzeba odnaleźć mały bazar warzywny lub sklepik, gdzie znajdziemy produkty z pewnego źródła.

Co na nas czeka w warzywach i owocach?

Warzywa to absolutnie najlepsze źródło błonnika pokarmowego, który jest niezwykle ważny dla odpowiedniej pracy naszych jelit i skutecznej przemiany materii. Znakomitymi źródłami są kapusta, brukselki, zielony groszek i brokuły.

Warzywa są również znakomitym źródłem potasu, pierwiastka niesamowicie istotnego dla serca oraz działania układu nerwowego. Potas wspomaga pracę mięśni. Jest go szczególnie dużo w ziemniakach, pomidorach i burakach, a także w soczewicy.

Sporo witaminy C znajdziemy w kapuście i chrzanie, a także w papryce. Beta-karoten to z kolei marchew i szpinak oraz koperek i pietruszka.

Polecane warzywa i owoce

Wszystkie warzywa i owoce są dobre, ale część z nich powinna być dla nas ważniejsza od reszty. Związane jest to z tym, że oprócz posiadania w sobie bogactwa witamin i minerałów, znajdziemy w nich także ważne czynniki regulujące pracę organizmu, obniżające poziom cholesterolu, jak również regulujące ciśnienie i świeże owoce​pomagające w ochronie przed nowotworami. W tej grupie znajdziemy wiele bardziej i mniej popularnych owoców oraz warzyw, na przykład jeżyny, truskawki, maliny i cytrusy, a spośród warzyw będą to wszystkie warzywa kapustowane, bakłażany, pomidory i bataty.

Ochrona walorów odżywczych

Aby warzywa i owoce mogły zachować swoje walory, trzeba je odpowiednio przygotowywać pamiętając o szeregu zasad:

- najlepsze warzywa to warzywa świeże, dobrze umyte, ale nie moczone w wodzie, bo to niszczy witaminę C;

- brak przygotowania, czyli spożywanie na surowo, może być optymalne;

- rozdrabnianie warzyw i owoców niszczy niektóre z ich ważnych składników, więc powinno to być robione przed samym jedzeniem i z wykorzystaniem stali nierdzewnej.

Zobacz także

Czy świeża żywność zawsze jest najzdrowsza?

Potoczna świadomość żywieniowa, którą może się pochwalić niemal każdy z nas, nakazuje nam przyjmować bez zastrzeżeń przekonanie o tym, że najzdrowsze jest to, co świeże, a tym...